စိတ္ ရွင္းသန္ ့ေစဖို ့ရာ
စိတ္ရွင္းသန္ ့ေစဖို ့ရာေတြကို သိဖို ့လူတိုင္းလူတိုင္း လိုပါတယ္။ စိတ္ရွင္းသန္ ့ရင္ ရုပ္လည္း သန္ ့တယ္။ ( လွလာမယ္လို ့ မဆိုလိုဘူးေနာ္ )။ စိတ္ကေနျပီး တစ္ဆင့္ မ်က္ႏွာကစျပီး တစ္ကိုယ္လံုး အမူရာေတြဟာ ေျပာင္းလြဲ သြားနိုင္ပါတယ္။
ဟိုးး... ႏွစ္ ၂၅၀၀ ေက်ာ္က ၊ ဘုရားျဖစ္ျပီးကာစ ဘုရားရွင္ကို ရုပ္အဆင္းၾကည္လင္ေၾကာင္း၊ ရုပ္သန္ ့ေနေၾကာင္း နဲ ့ တရားနည္းလမ္းျပဆရာက ဘယ္သူလဲ စတာ စတာေတြ ဥပက တကၠဒြန္းက ေလွ်ာက္ထားဘူးတယ္။ ဘုရားရွင္က အတြင္းေနာက္က်ဳတဲ့ ကိေလသာမရွိေတာ့ဘူး၊ ငါ့မွာ တရားျပ ဆရာမရွိဘူး ၊ အနႏၱဇိန ဘုရားလို ့ေျဖၾကားေတာ္မူခဲ့တယ္။
ကိုယ္ရဲ ့ အတြင္းမွာ စိတ္မေနာက္က်ဳရင္ အျပင္ ရုပ္သန္ ့တယ္ ဆိုတယ္ အဆင္းၾကည္လင္တယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာလို ့ နားလည္မိပါတယ္။
ေနာက္ျပီး ဘုရားရွင္ရဲ ့ လက္က်ာ္ေတာ္ရံ အဂၢသာ၀ကၾကီး အရွင္သာရိပုတၱရာလည္း ဘုရားရွင္ရဲ ့တပည့္ မျဖစ္ခင္ တရားရွာစဥ္က ပဥၥ၀ဂၢီ ၅ဦးထဲက အရွင္အႆဇိ မေထရ္နဲ ့ေတြ ့တယ္။ အရွင္အႆဇိ မေထရ္ကို ေတြ ့တယ္ ဆိုရင္ပဲ ဥာဏ္ပါရမီ ရင့္သန္ၾကီးမားသူတို ့ဆိုေတာ့ ခ်က္ခ်င္းပဲ အေပၚကလို ရုပ္ၾကည္လင္ျခင္းရဲ ့ အေၾကာင္း စတာေတြကို ေလွ်ာက္ထားဘူးတယ္။
ျပီးေတာ့ အရွင္ဘုရား ရရွိထားတဲ့ တရားကိုလည္း ျပန္လည္ ေဟာၾကားဖို ့ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။ ဥပက ဆိုသူကေတာ့ ဘုရားရွင္နဲ ့ေတြ ့ေပမယ္လို ့ ဒီလို မေလွ်ာက္ေတာ့ ဘုရားရွင္လည္း တရားကို ထူးျပီး မေဟာခဲ့ပါဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း သူကေတာ့ ဘာမွ ျဖစ္မသြားဘူးေပါ့။
အဲ .. အရွင္အႆဇိ မေထရ္က တရားတစ္ပုဒ္ တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း ေဟာလိုက္လို့ အရွင္ သာရိပုတၱရာ ကေတာ့ ေသာတာပန္ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီေနာက္ တရားရွာေဖာ္ရွာဖက္ အရွင္ ေမာဂၢလႅာန္ ကိုလည္း ႏွစ္ဦးသား တရား အရင္စေတြ ့သူက ေျပာေၾကးလို ့ ကတိပေရာမစ္ေတြ ရွိတဲ့အတိုင္း သူငယ္ခ်င္းထံ ျပန္သြားခဲ့ပါတယ္ ။
အရွင္ေမာဂၢလႅာန္က အရွင္သာရိပုတၱရာကို ျမင္တယ္ ဆိုရင္ဘဲ အူလိုက္သဲလိုက္ သူငယ္ခ်င္းကို ေမးပါတယ္။ ဒီေန ့သူငယ္ခ်င္း ထူးျခားတယ္။ က်က္သေရ အျပည့္ ရွိေနတယ္။ တရားထူး ရခဲ့ လာ သလားဟ လို ့ ေမးပါတယ္။
ဟုတ္ပါတယ္ လို ့ ေျပာျပီးေနာက္ အရွင္ေမာဂၢလႅာန္ကို ျပန္လည္ေဟာျပရာ တရားထူးရသြား ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက စိတ္ ရွင္းသန္ ့တာနဲ ့ ခ်က္ခ်င္း သိနိုင္ေၾကာင္းေျပာျပတာပါ။
ဒီလိုပဲ ပိဋကထဲမွာ ေနရာ အမ်ားအျပားမွာေတြ ့ရတယ္။ ဒီေနရာမွာ အနည္းက်ဥ္းသက္ေသ သာဓကေလာက္ျဖစ္ဖို ့ ထည့္ေျပာလိုက္တာပါ။ အတြင္းစိတ္နဲ ့ အျပင္ရုပ္ ဆက္စပ္ေနတယ္ ဆိုတာ သိရံုေလာက္ ေျပာျပခ်င္တာနဲ ့ ထည့္ေရးလိုက္တာပါ။ ရုပ္သန္ ့လိုသူအတြက္ လိုအပ္တယ္ေပါ့ေနာ္။
အဓိက လိုရင္း ေျပာခ်င္တာက စိတ္ရွင္းသန့္ေစဖို ့ရာေတြ ပါပဲ။
ပါဠိလို ေျပာလိုက္ရင္ လူေတြအဖို ့ မွတ္မိဖို ့ ခက္ခဲတာနဲ ့ ျမန္မာလို ေခ်ာေမာ လြယ္ကူစြာ ျပန္ေပးလိုက္တာပါ။ ပါဠိလိုကေတာ့ ပုညကိရိယာ ၀တၳဳ ၁၀ မ်ိဳးပါပဲ။
ပုည ကို သဒၵါက်မ္းက စိတၱံ ပုနာတိ ေသာေဓတီတိ ပုညံ တဲ့။ စိတ္ကို ရွင္းသန္ ့ေစေၾကာင္း သည္ ပုည- လို ့ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ ကိရိယ- ျပဳထုိက္ေသာ ၊ ၀တၳဳ-တည္ရာ ။ အဓိပၸါယ္ကို အေျဖာင့္ ဘာသာ ျပန္လိုက္ျပန္ေတာ့ စိတ္ရွင္းသန္ ့ေစဖိုရာ လို ့ျဖစ္သြားပါတယ္။
စိတ္ရွင္းသန္ ့ေစဖို ့ရာ ဆယ္မ်ိဳးကား-
၁။ဒါန -ေပးကမ္း လွဴဒါန္းမႈ ၊ ( မရွိ ဆင္းရဲသားကိုေပးကမ္း ၊ ျမင့္ျမတ္သူကို လွဴဒါန္း)
၂။သီလ- ၅ ပါး ၊ ၈ ပါး စေသာ သီလ ေဆာက္တည္မႈ
၃။ဘာ၀နာ- ကမၼ႒ာန္း စီးျဖန္းမႈ ( သမထနည္း ေလးဆယ္ ႏွင့္ ၀ိပႆနာ )
၄။အပစာယန- အသက္ သိကၡာ ဂုဏ္၀ါၾကီးသူတို ့အား အရိုေသးေပးမႈ၊ေလးစားမႈ ( သီလ )
၅။ေ၀ယ်ာ၀စၥ-ကုသိုလ္ေရးကိစၥမွာ ကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လုပ္အားေပးမႈ ( သီလ)
၆။ပတၱိဒါန- ကိုယ္ျပဳသမွ် ကုသိုလ္ကို အမွ်ေပးေ၀မႈ ( ဒါန )
၇။ပတၱာနဳေမာဒန- သူမ်ားျပဳသမွ်ကုသိုလ္ကို သာဓုေခၚမႈ ( ဒါန )
၈။ဓမၼႆ၀န- တရားနာယူမႈ။ ( ဘာ၀နာ )
( စာအုပ္နွင့္ ဘေလာ့မ်ားမွ တရားစာမ်ား ဖတ္ရႈေလ့လာမႈ တို ့လည္းပါ၀င္ပါသည္။)
၉။ဓမၼေဒသနာ- ရိုးသားစြာ တရားေဟာမႈ ( တရားေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားျဖန္ ့ေ၀မႈ )( ဘာ၀နာ )
၁၀။ဒိ႒ဳဇုကမၼ-အယူ အျမင္မ်ား ေျဖာင့္မတ္စြာ ယူမႈ ။
( ကံ ကံ၏ အက်ိဴးကို ယံုၾကည္မႈ )( ဘာ၀နာ )တို ့ ျဖစ္ပါတယ္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ အားျဖင့္ေတာ့-
၁။ ဒါန ၂။ သီလ ၃။ ဘာ၀နာ အလုပ္မ်ား လုပ္ေနဖို ့ပါပဲ။
၁။ ဒါန ၂။ သီလ ၃။ ဘာ၀နာ အလုပ္မ်ား လုပ္ေနဖို ့ပါပဲ။
စိတ္ရွင္းသန္ ့ေစဖို ့ရာ ဆယ္မ်ိဳး ဆိုေသာ္လည္း ဆိုင္ရာ အုပ္စုဖြဲ ့က ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးမ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ ဒါန အုပ္စုထဲမွာ နံပါတ္ ၆ ႏွင့္ ၇ ထည့္။
၂။ သီလ အုပ္စုထဲမွာ နံပါတ္ ၄ ႏွင့္ ၅ ထည့္။
၃။ ဘာ၀နာ အုပ္စုထဲမွာ နံပါတ္ ၈ ၊ ၉ ႏွင့္ ၁၀ ထည့္ပါ။
( အေပၚမွာ ကြင္းစ ကြင္းပိတ္ျဖင့္ရွင္းလင္းစြာသိရွိဖို ့ ျပခဲ့ျပီးပါျပီ ။)
၂။ သီလ အုပ္စုထဲမွာ နံပါတ္ ၄ ႏွင့္ ၅ ထည့္။
၃။ ဘာ၀နာ အုပ္စုထဲမွာ နံပါတ္ ၈ ၊ ၉ ႏွင့္ ၁၀ ထည့္ပါ။
( အေပၚမွာ ကြင္းစ ကြင္းပိတ္ျဖင့္ရွင္းလင္းစြာသိရွိဖို ့ ျပခဲ့ျပီးပါျပီ ။)
ေဆာင္ပုဒ္မွတ္လိုေသာ္-
ေဆာင္- ၁။ဒါန , သီလ , ဘာ၀နာ ႏွင့္၊ အပစာယနာ, ရိုေသစြာ ေ၀ယ်ာ၀စၥျဖင့္။
၂။ပတၱိဒါန , အမွ်ေပးေ၀ ၊ ေခၚေလသာဓု ၊ ပတၱာနဳေမာ ၊
ေဟာေလသမွ် , နာယူက, ဓမၼႆ၀နႏွင့္။
၃။ ကိုယ္တိုင္ေဟာျပ, ဓမၼေဒသနာ ၊ ေျဖာင့္စြာယူမႈ ,
ဒိ႒ဳဇုကမ္ , ဤဆယ္တန္, မွတ္ရန္ အဆင့္ဆင့္။
( ရတနာ့ ဂုဏ္ရည္က်မ္း စာမ်က္ႏွာ- ၂၆၈၊၉ ၊ ၂၇၀ )
ေဆာင္- ၁။ဒါန , သီလ , ဘာ၀နာ ႏွင့္၊ အပစာယနာ, ရိုေသစြာ ေ၀ယ်ာ၀စၥျဖင့္။
၂။ပတၱိဒါန , အမွ်ေပးေ၀ ၊ ေခၚေလသာဓု ၊ ပတၱာနဳေမာ ၊
ေဟာေလသမွ် , နာယူက, ဓမၼႆ၀နႏွင့္။
၃။ ကိုယ္တိုင္ေဟာျပ, ဓမၼေဒသနာ ၊ ေျဖာင့္စြာယူမႈ ,
ဒိ႒ဳဇုကမ္ , ဤဆယ္တန္, မွတ္ရန္ အဆင့္ဆင့္။
( ရတနာ့ ဂုဏ္ရည္က်မ္း စာမ်က္ႏွာ- ၂၆၈၊၉ ၊ ၂၇၀ )
ေဆာင္- ဒါန-သီလာ၊ ဘာ၀နာ ၊ သံုးျဖာစဥ္၍ခင္း။
စႏွစ္ကိုလယ္။ လယ္ႏွစ္ကို စ၊ ေနာက္မွ ေနာက္ခ်င္းသြင္း။
(အေျချပဳ သၿဂၤိဳဟ္ စာမ်က္ႏွာ ( ၂၉၃ ၊ ၂၉၄ ။ )
စိတ္ ရွင္းသန့္ေစဖို ့ရာ ဆယ္မ်ိဳးကို စံုလင္စြာ ေရးျပီးပါျပီ။ စိတ္ရွင္းသန့္ေအာင္ ၾကိဳးစား အားထုတ္နိုင္ၾကပါေစဟုသာ။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ ပုညကိရိယာ၀တၳဳ အဖြင့္ကို ရတနာ့ဂုဏ္က်မ္း၌ အက်ယ္ ျပဆိုထားပါသည္။
သို့ေသာ္ ဤေဆာင္းပါးကား မိမိအျမင္ အေတြးျဖင့္ေရးထားပါသည္။ ဆရာေတာ္၏ က်မ္းစာအဖြင့္ ကို ေသခ်ာစြာ ဖတ္ရႈပါက ပိုမို ရွင္းလင္းမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေျပာၾကားအသိေပးလိုက္ပါသည္။
သို့ေသာ္ ဤေဆာင္းပါးကား မိမိအျမင္ အေတြးျဖင့္ေရးထားပါသည္။ ဆရာေတာ္၏ က်မ္းစာအဖြင့္ ကို ေသခ်ာစြာ ဖတ္ရႈပါက ပိုမို ရွင္းလင္းမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေျပာၾကားအသိေပးလိုက္ပါသည္။
ျမတ္ေရာင္နီ
( ၂၂ ၊ ၀၆ ၊ ၂၀၁၀ )
ေကာင္းလိုက္တာဘုရား၊ မွန္လိုက္တာ၊ တန္ဖိုးရွိတဲ့ စာမ်က္ႏွာေလးပါလား။
ReplyDelete