Pages

Tuesday, September 7, 2010

သခၤါရ


သခၤါရ

သခၤါရ ဆိုတာနဲ ့ လူတိုင္း သိျပီးသားျဖစ္တဲ့ သခၤါရဆိုတာ မျမဲတာပဲလို ့ သိေနပါလိမ့္မယ္။ ဟုတ္လဲ ဟုတ္ပါတယ္။ သေဗၺ သခၤါရာ အနိစၥာ ဆိုထားတာကို။ ခု သိေစခ်င္ ေျပာခ်င္တာက လူအေတာ္မ်ားမ်ား မသိေသးတဲ့ သခၤါရ နဲ ့ပါတ္သက္လို ့ အေၾကာင္းရာေတြကိုေပါ့။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ ၀ါတြင္းကာလ ခါသမယမွာ အဘိဓမၼာ တရားေတာ္ကို ၀ါတြင္း သံုးလ ပတ္ လံုးပဲ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ သႏၱဳႆိတ အမွဴးျပဳတဲ့ နတ္အေပါင္းကို ေဟာၾကား ခဲ့ ပါတယ္။

အဘိဓမၼာ ( ၇ )က်မ္းဆိုတာကေတာ့ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္း၊ ၀ိဘင္းက်မ္း၊ ဓာတုကထာက်မ္း၊ ပုဂၢလပညတ္က်မ္း၊ ကထာ၀တၳဳက်မ္း ၊ ယမကက်မ္း နဲ ့ပ႒ာန္းက်မ္းတို ့ ျဖစ္ပါတယ္။

သခၤါရ နဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ယမကက်မ္းမွာ ဒီလို ေဟာထားတာ အက်ဥ္းအားျဖင့္ေတြ ့ပါတယ္။

သခၤါရ ယမက၊ ပဏၰတၱိ၀ါရ ၊
ဥေဒၵသ ပါဠိေတာ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တေယာ သခၤါရာ- ကာယသခၤါေရာ၊ ၀စီသခၤါေရာ၊ စိတၱသခၤါေရာ။
အႆာသပႆာသာ ကာယသခၤါေရာ။
၀ိတကၠ၀ိစာရာ ၀စီသခၤါေရာ။
သညာ စ ေ၀ဒနာ စ စိတၱသခၤါေရာ။
ဌေပတြာ ၀ိတကၠ၀ိစာေရ စိတၱသမၸယုတၱကာ ဓမၼာ စိတၱသခၤါေရာ။

ဆိုလိုတာက- သခၤါရ သံုးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြက ကာယသခၤါရ၊ ၀စီသခၤါရ၊ စိတၱသခၤါရ-တဲ့။

အဲဒီေနာက္မွာမွ- ကာယသခၤါရဆိုတာ
အႆာသပႆာသဆိုတဲ့ ၀င္ေလထြက္ေလကိုေခၚတယ္။

၀စီသခၤါရဆိုတာ ၾကံစည္ေတြးေတာျခင္းနဲ ့
သံုးသပ္ျခင္းသေဘာတရားကို ေခၚတယ္။

စိတၱသခၤါရ ဆိုတာက မွတ္သားမႈ သညာ နဲ ့
ခံစားမႈ ေ၀ဒနာကို ေခၚပါတယ္။
ျပီးေတာ့ ၾကံစည္ေတြးေတာမႈ
သံုးသပ္မႈေတြကို ခ်န္ျပီး စိတ္နဲ ့အတူျဖစ္တဲ့
သေဘာတရား ေတြကိုလည္း စိတၱသခၤါရ ေခၚပါတယ္။

ကဲ... အဲဒီလို ပါဠိကို ျမန္မာလိုေလး ဘာသာျပန္လိုက္ေတာ့ နဲနဲ ပိုနားလည္လာမယ္လို ့ ထင္ပါတယ္။

ဒါ့ထက္ ပိုနားလည္ေအာင္ ကိုယ္သိသလို ေျပာၾကည့္ခ်င္ပါေသးတယ္။ ဆက္ဖတ္ၾကည့္ၾက ရေအာင္ ေနာ္...။

သခၤါရဆိုတာ အစဥ္ထာ၀ရ မျမဲတာေတာ့ မွန္တယ္။ သို ့ေသာ္ သခၤါရ မျမဲေပမယ့္ သခၤါရကိုလည္း ျပဳျပင္ျပီး ေနသင့္တယ္ေပါ့။

ဆိုပါစို ့- ၁။ ကာယသခၤါရ- ကိုယ္ကို ျပဳျပင္ေပးေနတယ္ ဆိုတာက အႆာသပႆာသ ( အာန ပါန) ဆိုတဲ့ ၀င္ေလထြက္ေလ တို ့ပါပဲ။ ကိုယ့္ရဲ ့ ၀င္ထြက္ေလဟာ ေျပာင္းလဲ နိုင္ပါတယ္။ ေလေအးကိုရႈရင္ ခႏၶာကိုယ္ဟာ ေအးလာပါတယ္။ ေလပူကို ရႈရိႈက္ရင္ ခႏၶာကိုယ္ ပူလာပါတယ္။ ေလသန္ ့ကို ရႈရင္ လူက လန္းလာပါတယ္။ မသန္ ့ရွင္းတဲ့ ေလက လူကို ညိဳးႏြမ္း လာပါတယ္။ ေလသန္ ့ကို ရႈတာဟာ က်န္းမာေရး ရႈေထာင့္က ၾကည့္ရင္ အဆင္ေျပပါတယ္။ မသန္ ့ရွင္းတဲ့ေလက က်န္းမာေရး ခ်ိဳ ့တဲ့နိုင္ပါတယ္။

ျပီးေတာ့ ၀င္ေလ ထြက္ေလကို လူတိုင္း ရႈရႈိက္ ေနပါတယ္။ ရႈရႈိက္ ေနၾကေပမယ့္ လူတိုင္းဟာ ကိုယ့္ ၀င္ေလ ထြက္ေလကို အမွတ္တမဲ့ပဲ ရႈရႈိက္ၾကပါတယ္။ ေလ၀င္ေလထြက္မွာ အသိ မကပ္ ၾကပါဘူး။ ပန္းပဲဖိုက ရႈဴးရွဲ ရွဴးရွဲ ၀င္ေလထြက္ေလ မသိတဲ့ ဖားဖိုၾကီးလို ျဖစ္ေန တတ္ပါ တယ္။

တကယ္လို ့မ်ား ၀င္ေလထြက္ေလ ေလးကို ေလက ငါ့ရဲ ့ႏွာေခါင္း၀မွာ ၀င္သြားတာ သိေနမယ္၊ ထြက္တာလည္း သိေနမယ္ ဆိုရင္ ကိုယ္ခႏၶာကို ျငိမ္းခ်မ္းေစပါတယ္။ သတိထားျပီး ရႈရႈိက္ေနတာ မို ့ သာမန္ မသိသာ ရႈတာ ရႈိက္တာနဲ ့ မတူတာ ေတြ ့ရျပီး ခႏၶာကိုယ္မွာ ပိုခ်မ္းသာေအာင္ ျပဳျပင္လို ့ရပါလား ဆိုတာ သိလာပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ရဲ ့ခႏၶာေလး ေအးခ်မ္းစြာ ေနလိုလ်င္ ကုိယ္ကို ျပဳျပင္ေပးတဲ့ ၀င္ေလ ထြက္ေလကို သတိကပ္ျပီး ရွဴရွဳိက္ဖို ့လိုတယ္ေပါ့။

၂။ ၀စီသခၤါရ- စကားကို ျပဳျပင္ေပးေနတာက အေတြး နဲ ့ သံုးသပ္ခ်က္တို ့ပါပဲ။ ငါ စကား ေျပာတာ စိတ္မပါပဲ ေျပာလိုက္တာ ၊ လႊတ္ခနဲ ထြက္သြားတာ ေျပာေပမယ့္ စကားဆိုတာက အေတြးက လာတာမို ့ေျပာလို ့ရၾကတာပါ။ စိတ္ထဲမွာ သံုးသပ္ျပီးမွ ထြက္က်လာတာပါ။

လူတစ္ေယာက္ကို ေျပာမယ္ဆိုရင္ ဒီလို ငါေျပာလိုက္မယ္ ဆိုျပီး ပထမစဥ္းစား သံုးသပ္ျပီးမွ ေျပာတာ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့ စကားကို ေျပာတဲ့ ေနရာမွာ အမွား မပါေအာင္လည္း ေျပာတတ္ဖို ့လိုသလို အက်ိဳးရွိမည့္ စကားကိုလည္း ေျပာဖို ့ ေတြးသင့္ သံုးသပ္ျပီးမွ ေျပာသင့္ ပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးသာ ေသခ်ာ သံုးသပ္ စဥ္းစားျပီး ေျပာရင္ ကိုယ္ရဲ ့စကား ၀စီသခၤါရ ကို ကိုယ့္စိတ္ၾကိဳက္ ျပဳျပင္လို ့ ရျပီေပါ့။ အားလံုးနဲ ့ ေနရ ထိုင္ရ ေျပာရ ဆိုရ ဆက္ဆံရတာလည္း အဆင္ေျပမယ္ေပါ့။

စကားဆိုတာ အေတြး သံုးသပ္မႈမွ ထြက္ေပၚလာတာလို ့သိျပီးရင္ အေတြးေကာင္း သံုးသပ္ခ်က္ ေကာင္းေအာင္ ျပဳျပင္ေပးဖို ့ လိုတယ္ေပါ့။

၃။ စိတၱသခၤါရ- စိတ္ကို ျပဳျပင္ေပးနိုင္တာက မွတ္သားမႈနဲ ့ ခံစားမႈတို ့ပါ။ ကိုယ္က အမွားမွတ္သား မိမယ္၊ ခံစားမႈက တလြဲခံစားေနမယ္ဆိုရင္ အမွားေတြနဲ ့ ရင္ဆိုင္ရမယ္။

သညာဆိုတဲ့ မွတ္သားမႈကလည္း ၀ိပလႅာသ ေဖါက္ျပန္မွားယြင္းတဲ့ အမွားေတြကို မမွတ္မိဖို ့ အေရးၾကီးပါတယ္။ တကယ္တမ္းက အရွိကို အရွိတိုင္းျမင္ဖို ့ရာ သညာက အေရးၾကီးတယ္ေပါ့။
အမွတ္မွားရင္ ရရွိနိုင္တဲ့ အျမတ္မ်ား ဆံုးရွံဳးဖို ့ ျဖစ္လာနိုင္ပါတယ္။

တရားေတာ္ လာအတိုင္း ေျပာရရင္ မျမဲဘူးလို ့ ဆိုတဲ့ဟာကိုကိုယ္က ျမဲတယ္ထင္ရင္ အနိစၥမွာ နိစၥသညာ ျဖစ္သြားတယ္။ ဆင္းရဲတယ္ဆိုတဲ့ဟာကို ခ်မ္းသာလိုက္တာ လို ကိုယ့္ကိုယ္ျမင္ရင္ ဒုကၡမွာ သုခသညာ ျဖစ္သြားတယ္။ ကိုယ္မပိုင္တာကို ပိုင္တယ္ထင္ရင္ အနတၱမွာ အတၱသညာ ျဖစ္သြားတယ္။ တကယ့္အလွတရား မရွိတာကို အလွတရား ထင္ျပန္ေတာ့ အသုဘ ကိုယ္မွာ သုဘသညာ ဆိုျပီး အမွားေတြ ျဖစ္သြားတယ္ေပါ့။

အမွတ္မွားတာနဲ ့အမွ် ခံစားမႈကလည္း ထင္ထားသလို မျဖစ္ေလေတာ့ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ၾကရတဲ့ အခါ ခဲသမွ် သဲေရက်ျဖစ္ျပီး စိတ္ေတြဟာ ၀ုန္းခနဲ လဲက်သြားတတ္ေပါ့။

စိတ္ကို ျပဳျပင္ေပးတာက မွတ္သားမႈသညာ နဲ့ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာပါ့လား သေဘာေပါက္ေစခ်င္တယ္။
ျပီးေတာ့ စိတ္ကိုျပဳျပင္နိုင္တာက ဒါတင္မကေသးဘူးတဲ့။ စဥ္းစားမႈ ၀ိတက္နဲ ့သံုးသပ္မႈ ၀ိစာရဆိုတဲ့ ႏွစ္ပါးကို ခ်န္ျပီး က်န္ စိတ္နဲ ့ အတူျဖစ္ခြင့္ရွိတဲ့ တရားသေဘာေတြကလည္း စိတ္ကို ျပဳျပင္ေပးနိုင္ပါတယ္။ စိတ္နဲ ့အတူျဖစ္ခြင့္ရွိတဲ့ အမ်ားၾကီးထဲက ႏွစ္မ်ိဳးေလာက္ပဲ ေျပာၾကည့္ ပါမယ္။

ကိုယ့္ဘ၀ ကိုယ္ေက်နပ္ေအာင္၊ ကိုယ့္စိတ္ေလးခ်မ္းသာေအာင္ ၊ ကိုယ္နဲ့ ကိုယ့္စိတ္ အဆင္ေျပ ေအာင္ ဆိုရင္ အျမဲတမ္း သတိထားေျပာ ၊ သတိထားသြား၊ သတိထားစား ၊ သတိေလးကို အျမဲ တမ္း စိတ္နဲ ့ ကပ္ထားသင့္တယ္ေပါ့။

သတိ မထားတာနဲ့ စိတ္ဆိုးစရာေတြ ့ရင္ စိတ္ဆိုးလြယ္တယ္။ သတိမထားတာနဲ ့ လိုခ်င္ရာကို မတရားလည္း လိုခ်င္တယ္။ စိတ္ေလးကို သတိေလး ကပ္လိုက္တာ စိတ္ကိုလည္း အေတာ္တန္ ထိန္းနိုင္တယ္။ ေဒါသ ျဖစ္ေနရင္ေတာင္မွ ငါ့စိတ္ေလး ေဒါသေတြျဖစ္ေနပါ့လားလို ့ သတိခ်ြန္းနဲ ့ စိတ္ဆင္ရိုင္းကို စိုက္ျပီး ဆံုးမလို ့ ျဖစ္တယ္ေပါ့။ လိုခ်င္မႈမွာလည္း မတရားနည္းနဲ ့ မလိုခ်င္ဘူး ေပါ့။ သမာသမတ္က်တဲ့ လိုခ်င္မႈပဲ ရွိလာတယ္ေပါ့။

ျပီးေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္နဲ ့ အဆင္ေျပဖို ့ ဆိုရင္ေတာ့ (အေဒါသ) စိတ္မတိုရဘူး။ တစ္နည္း ေျပာရ ရင္ အခ်စ္ရွိ၇တယ္ေပါ့။ ခ်စ္ရင္ အျပစ္မျမင္ဘူး။ မ်က္စိမွာ အခ်စ္တပ္ဆင္ထားရမယ္ေပါ့။ ပါဠိ လိုေတာ့ ပိယစကၡဴ တဲ့။ ဒီေနရာမွာ အခ်စ္ဆိုတာ ေမတၱာကို ဆိုလိုတာပါ။

ေမတၱာ ဆိုတာ သူမ်ားအက်ိဳး လိုလုိလားလားနဲ ့ ေျပာဆိုဆက္ဆံ၊ ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္ ၊ စိတ္ခ်မ္းသာ ေစခ်င္တဲ့ စိတ္ဓာတ္ပါ။ အဲဒီ စိတ္ဓာတ္ရွိသူက ပတ္၀န္းက်င္ကို သူက မထိခိုက္သလို ပတ္၀န္း က်င္ကလည္း သူ ့ကို မထိခိုက္ေတာ့ဘူးေပါ့။ အဲဒါေၾကာင့္ ေမတၱာရွိရင္လည္း ပတ္၀န္းက်င္နဲ ့ အဆင္ေျပပါတယ္။

တိပိဋက ေယာဆရာေတာ္ က -
သတိ ေမတၱာ ၊ ဤႏွစ္ျဖာ ၊ လူ ့ရြာ အဆိပ္ေျဖ။တဲ့။


ကိုယ့္ကိုယ္လဲ အဆိပ္မတတ္ေစဖို ့ သူမ်ားကိုလည္း အဆိပ္ေတြ မေ၀ငွမိေစဖို ့ သတိ ေမတၱာ လိုတယ္ေပါ့။ အဲလိုေလး ေနမယ္ဆိုရင္ စိတ္ကိုလည္း ျပဳျပင္ရာေရာက္ျပီေပါ့။

စိတၱသခၤါရ ဆိုတဲ့ စိတ္ကို ျပဳျပင္ဖို ့ရာ သညာ ေ၀ဒနာ သတိ ေမတၱာ စတာေတြ ရွိတယ္ဆိုတာ သိရင္ ျပဳျပင္နိုင္ျပီေပါ့။ ေနရသခိုက္ ဘ၀ေလးမွာ စိတ္ကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ျပဳေပးနိုင္ ေအာင္ ေျပာျပလိုက္ပါတယ္။

သခၤါရ ဆိုတဲ့ မျမဲတဲ့ေလာကၾကီးမွာ ျပဳျပင္လို ့ရနိုင္တဲ့ သခၤါရကိုလည္း အေကာင္းဆံုးျပဳနိုင္ဖို ့ရာ ကာယ၊ ၀စီ၊ စိတၱ သခၤါရ သံုးမ်ိဳးကို ေရးသားလိုက္ပါေတာ့တယ္။

သခၤါရတရားမ်ားကို
အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္နိုင္ၾကပါေစ...




ျမတ္ေရာင္နီ

( ၀၇ ၊၀၉ ၊၂၀၁၀)




.

2 comments:

  1. စာေရးသူခင္ဗ်ာ
    ကြ်န္ေတာ္မရွင္းတာေလးေမးပါရေစ။
    စာေရးသူေျပာျပခဲ့ တဲ႕
    သခၤါရမွာ ကာယသခၤါရဆိုတာ ဝင္ေလထြက္ေလကိုေခၚတယ္။
    ဝစီသခၤါရမွာ စဥ္းစားေတြေခၚျခင္းနဲ႕သံုးသပ္ျခင္းလို႔ေခၚတယ္။
    စိတၱသခၤါရမွာ မွတ္သားမႈသညာနဲ႕ ခံစားမႈေဝဒနာလို႔ေခၚတယ္ ။

    ကြ်န္ေတာ္သိထားတာက
    သခၤါရမွာ
    ကာယသခၤါရ ဝစီသခၤါရ စိတၱသခၤါရ ဆိုရွိပါတယ္။
    ကာယသခၤါရဆုိတာ ကိုယ္နဲ႕ျပဳျခင္းကိုဆိုလိုတယ္။
    ဥပမာ ထမင္းစားေရေသာက္ လမ္းေလွ်ာက္ ပစၥည္းခိုးတာက အစ လမ္းမေလွ်ာက္ႏိုင္တ့ဲသူကို ေဖးမတာတို႔ စတဲ့ ကိုယ္နဲ႕ျပဳသမွ်ကို ကာယသခၤါရယ္လို႔ေခၚတယ္လို႔ သိထားပါတယ္ ။
    အာနာပါန ႏွာေခါင္းမွ ေလဝင္ေလထြက္ တစ္ခုထဲကိုေျပာတာလို႔မသိထားပါဘူး ။

    ဝစီသခၤါရ
    ဥပမာ ႏႈတ္နဲ႕ေျပာသမွ် ဆဲတာဘဲျဖစ္ျဖစ္ တရားစကားေျပာတာဘဲျဖစ္ျဖစ္ အတင္းအဖ်င္းေျပာတာဘဲျဖစ္ျဖစ္ သူတစ္ပါးကို ေကာင္းေစျခင္လို႔ ဆံုးမစကားဘဲေျပာတာဘဲျဖစ္ျဖစ္
    အစရွိသျဖင့္ ဒါေတြအားလံုးကို ဆိုလိုတယ္လို႔သိထားပါတယ္ ။

    စိတၱသခၤါရ
    ဥပမာ စိတ္နဲ႕ သူတစ္ပါးအေပၚမေကာင္းၾကံစီမႈျဖစ္ျဖစ္ ဣႆာ မိစၧရိယ ဘဲျဖစ္ျဖစ္ သူတစ္ပါးကို စိတ္တိုလို႔ စိတ္ထဲကေန ဆဲဆိုေနတာဘဲျဖစ္ ျဖစ္ တစ္ပါးသူ ရဲ႕ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈျပဳေနမႈအေပၚ ျမင္မိျပီ မိမိသႏၲာန္မွာ ကုသိုလ္ ျဖစ္မႈ စသည္ျဖင့္ သိထားပါ ။

    အက်ဥ္းအားျဖင့္

    ကာယသခၤါရဆိုတာ ကိုယ္နဲ႔ျပဳျခင္း
    ဝစီသခၤါရဆိုတာ ႏႈတ္နဲ႕ျပဳျခင္း
    စိတၱသခၤါရဆိုတာ စိတ္နဲကျပဳျခင္းလို႔
    သိထားတာပါ ။
    စာေရးသူ ေဖာ္ျပထားသလို မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ နားမလည္ မရွင္းေသးေသာေၾကာင့္ ထပ္မံ၍ ကုသိုလ္ပြားေမးျမန္ မိပါတယ္ ။


    စာေရးသူခင္ဗ်ာ ေက်းဇူးျပဳ၍ စာျပန္ေပးပါခင္ဗ်ာ ။

    သိတ့ဲလူမ်ားလည္းေက်းဇူးျပဳ၍ မွ်ေဝေပးေစခ်င္ပါတယ္ ။

    email: mm.pote.aml@gmail.com ပါ
    ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ

    သာဓု သာဓု သာဓု

    ReplyDelete