Pages

Tuesday, January 12, 2010

စာေရးဆရာ ...တဲ့

ဘ၀စင္ၾကယ္စြာေနထုိင္နည္း



ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္က ေလ့လာသင္ၾကားခဲ့ေသာ စာေပက်န္းဂန္မ်ားသည္
မိမိအသက္အရြယ္ႀကီးလာသည္ႏွင့္အမွ် စာေပႀကီး၊ က်မ္းစာႀကီး ျဖစ္လာပါတယ္။
ကၽြႏ္ုပ္ဆိုလိုခ်င္တာကေတာ့ ငယ္စဥ္ အခါက သင္ယူခဲ့ေသာ စာေပပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း
အသိဥာဏ္ရွိရွိ အရသာရွိရွိ ၾကည့္ရႈတတ္သည့္အခါ ၀ယ္ က်မ္းစာေလးေတြက
က်မ္းစာႀကီး ျဖစ္သြားတာပါ။ က်မ္းစာက ေျပာင္းလည္းသြားတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
အသိဥာဏ္ ေျပာင္းလည္းလာလို႕သာ ျဖစ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စာေပမ်ားကို အမွတ္တမဲ့
မဖတ္ဘဲသတိထား အသိဥာဏ္နဲ႕ ဖတ္ဖို႕ေတာ့လုိပါ တယ္။ ျပန္လည္ အသံုးခ်
တတ္ရင္ေတာ့ စာဖတ္ရက်ိဳးနပ္ၿပီေပါ့။ အသံုးခ်တတ္ဖို႕ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။

ဒါနဲ႔ပါတ္သက္လို႕ ဗုဒၶလက္ထက္က နာမည္ေက်ာ္ သမားေတာ္ႀကီးဆရာဇီ၀က
ဆိုတာလူတိုင္းသိထားတဲ့အတိုင္းပဲ၊

သစ္ပင္တိုင္းဟာေဆးဖက္၀င္ေၾကာင္း ၊ ေဆးအျဖစ္ အသံုးျပဳႏိုင္ ေၾကာင္း ေလ့လာထားတဲ့
ေဆးပညာ အေပၚမွာအသံုးခ်ခဲ့သည္ မဟုတ္ပါလား။ ဗုဒၶျမတ္စြာကလည္း ေလာကီ
ေလာကုတၱရာႀကီးပြားေရး၊ စီးပြားေရး ၊ လူမႈေရး၊သြားလာေန ထိုင္စားေသာက္တတ္ဖို႕က
အစ ဘာမွ်မက်န္ေအာင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ေဟာၾကားခဲ့ၿပီး၊ ကိုယ္ေတာ္ တို္င္
သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္
ရခဲ့တာဟာ သက္ေသထူမွတ္တိုင္သာလွ်င္ မဟုတ္ပါေလာ။
ကၽြႏ္ုပ္ တို႕ ကား သစ္ပင္ျမင္လည္း ေဆးဖက္၀င္ေအာင္ အသံုးမခ်တတ္ယံုသာမက
ဗုဒၶ၏ သားေတာ္ သမီးေတာ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္
အျဖစ္ခံယူထားပါမူ ဗုဒၶ၏ လမ္းစဥ္အတုိင္း မလုိက္နာႏိုင္ေသးပါကလို္က္နာ အသံုးခ် တတ္ရန္ ႀကိဳးစားဖို႕ လိုပါမယ္။

ဗုဒၶသြန္သင္ဆံုးမေတာ္မူသည့္အတိုင္း လိုက္နာေဆာင္ရြက္ပါက ဘာသာမေရြး
လူမ်ိဳးမေရြး အကိ်ဳးကား ေပးမည္သာ။ လူမ်ိဳးဘာသာ သတ္မွတ္ခ်က္မရွိပါဘူး။

ကၽြႏ္ုပ္တို႕ကား သစ္ပင္ျမင္လို႔ေဆးဖက္၀င္မ၀င္ မခြဲျခားႏုိင္ဘဲ အဆိပ္ပင္ကို အသံုးခ်
မိကလည္း
တစ္ဘ၀တာ နစ္နာဆံုးရံႈးႏိုင္ပါတယ္။ ဗုဒၶညႊန္ျပေဟာေျပာထားေတာ္မူသည့္
အတိုင္း မဟုတ္ဘဲ
ဆန့္က်င္ေနထုိင္ပါက ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကိုလည္း မ်က္ႏွာသာ
ေပးမည္ မဟုတ္ပါ။ ဓမၼရဲ႕
သေဘာအတိုင္းသာလွ်င္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း
ဗုဒၶေဟာသမွ် တရားေတာ္မ်ားဟာ
ဘာသာတိုင္း လူမ်ိဳး တိုင္း သက္ဆိုင္တာလုိ႕
ေျပာတာပါ။


ဗုဒၶဆံုးမေတာ္မူသည့္အတိုင္း သတိေရွ႕ေဆာင္ထားၿပီး ေရွာင္သင့္တာေရွာင္ရပါမယ္။
ေဆာင္သင့္တာ ေဆာင္ရြက္ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္သင္ယူေလ့လာခဲ့ရတဲ့
က်မ္းဂန္ထဲက
က်မ္းဂန္တစ္ခုရဲ႕လိုရင္းစကားမ်ားနဲ႔ အရွင္းဆံုး အလြယ္ တကူ
သေဘာေပါက္ေအာင္
ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။

ေလာကမွာ မိမိကုိယ္ကုိ ေကာင္းေအာင္ ေတာ္ေအာင္ ႀကီးပြားေအာင္၊ ခ်မ္းသာေအာင္၊ ထိတ္တန္းေရာက္ေအာင္၊ေကာင္းေသာနည္းျဖင့္တစ္မ်ိဳး မေကာင္း ေသာနည္းျဖင့္
တစ္ဖံု၊
အစံုစံု အမ်ိဳးမ်ိဳးႀကိဳးစားေနၾကတာကို အရွင္းသား အထင္းသားေတြ႕
ျမင္ႏိုင္ၾကပါ တယ္။
တစ္ခ်ိဳ႕လည္း လမ္းမွန္တယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း
နည္းလမ္းမသိရွာၾကဘဲ ႀကိဳးစားမႈလြဲ ကာ
“ပိုးသာကုန္ ေမာင္ပံုေဆာင္းမတတ္” ဆိုသလိုမ်ိဳးျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုလုူေတြမွာ ရည္မွန္း ခ်က္ေတြနဲ႔ လြဲေခ်ာ္ရတဲ့
အျပင္ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ ကဲ့ရဲ႕ ရႈတ္ခ် အျပစ္တင္သံေတြကိုပါ
အဆစ္ရတတ္ၾက ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶက အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ တိကနိပါတ္၊ အာဓိပေတယ်သုတ္မွာ-
ရည္မွန္းခ်က္ မလြဲေခ်ာ္ ေစရန္ စဥ္းစားဆံုးျဖတ္ေနထိုင္တတ္ဖို႕ ထိပ္တန္းစင္ၾကယ္သူ
အျဖစ္ကို
ေဟာေတာ္မူထားျခင္း ျဖစ္ပါ တယ္။

ျမတ္ဗုဒၶက ေလာကအတြင္းမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ လူေတြကို လူတန္းစားသံုးမ်ိဳးအေနနဲ႔
ခြဲျခားျပသေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒါေတြက -

၁။ အတၱာဓိပေတယ် - မိမိကုိယ္ကုိ ေရွ႕တန္းတင္ စဥ္းစားကာဘ၀ကို
စင္ၾကယ္ေအာင္
ေနထို္င္နည္း။
၂။ ေလာကဓိပေတယ် - အျခား လူ၊နတ္၊ ျဗဟၼာေတြလို႕ေခၚတဲ့ ေလာကကို ေရွ႕တန္းတင္
စဥ္း စားကာ ဘ၀ကို စင္ၾကယ္စြာေနထုိင္နည္း။
၃။ ဓမၼာဓိပေတယ် - တရားေတာ္(ဓမၼ) ဂုဏ္ရည္ေတြကို ေရွ႕တန္းတင္ စဥ္းစားကာ
ဘ၀ကို စင္ၾကယ္စြာေနထို္င္နည္း။

ဒါကအက်ဥ္းပါ ။ အက်ယ္ခ်ဲ႕ေလ့လာမွ ပိုမိုသေဘာေပါက္လာမွာျဖစ္လို႕
ဗုဒၶအက်ယ္ေဟာ ေတာ္မူသည့္အတိုင္းေလ့လာပါဦးစို႕။

( ဤေနရာမွစ၍ ေဒသနာေတာ္လာသည့္ အတုိင္း တစ္မ်ိဳး၊ မိမိရည္မွန္းခ်က္ရွိသည့္
အတို္င္း
တစ္မ်ိဳး၊ ႏွစ္မ်ိဳးခ်ဲ႕ထြင္ နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ဤသို႕နားလည္ႏိုင္ရန္
အနည္းငယ္
ညႊန္ျပထားပါသည္။)

နံပါတ္(၁)
အတၱာဓိပေတယ် - လူတန္းစားမ်ိဳးရဲ႕ ေနထိုင္နည္းမွာ မိမိရဲ႕
လမ္းေၾကာင္းမွန္မမွန္ကို ဒီလုိ စဥ္းစားပါတယ္။ စဥ္းစားပံုကေတာ့ ငါဟာ
ဆိတ္ၿငိမ္ရာ ေတာအရပ္သစ္ပင္မွာ ၀င္ေရာက္ေနထုိင္ျခင္း ဟာ ဆြမ္း၊သကၤန္း၊
ေက်ာင္း၊ေဆး လို႕ဆိုတဲ့ ပစၥည္းေလးပါး ေပါမ်ားေရးကို ဦးတည္ခ်က္နဲ႕
၀င္ေရာက္ ေနထိုင္တာမဟုတ္ဘူး။ ငါ့ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကား ျဖစ္ျခင္း၊ အိုျခင္း
ေသျခင္း၊ ၀မ္းနည္းပူေဆြးျခင္း၊စတဲ့ ဆင္းရဲေတြနဲ႔ အမ်ိဳးမ်ိဳးထိပ္တုိက္ရင္ဆိုင္
ေတြ႕ႀကံဳခံစားေနရလို႕သာလွ်င္ နည္းနည္းေလးမွပါးပါး ဆိုၿပီး ရည္ရြယ္ခ်က္
တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္နဲ႕ ၀င္ေရာက္ေနထိုင္တာ။ တကယ္လို႔မ်ား ဒီလိုကာမဂုဏ္
တရား ေတြကိုစြန္႔လြတ္ၿပီးမွ ကာမဂုဏ္ေတြ ဆက္လက္လႈပ္ရွားေနရင္ေတာ့ -

(ေထြးၿပီးသား အန္ဖတ္ကို ထပ္စားသလိုမ်ိဳး) မသင့္ေတာ္ေပဘူးဆိုၿပီး
မေကာင္းတဲ့ဘက္ ၊မစင္ ၾကယ္တဲ့ဘက္ကေန ၊ ေကာင္းတဲ့ဘက္ စင္ၾကယ္တဲ့ဘက္ကို
ေရာက္ေအာင္ မိမိကုိယ္ကုိ ေရွ႕တန္း တင္ သံုးသပ္စဥ္းစားခဲ့ပါတယ္။
စဥ္းစားတဲ့အတိုင္း ၀ီရိယရွိရွိ ေနာက္မဆုတ္တမ္း တရားအလုပ္ကို အပတ္တကုတ္
ႀကိဳးစားအားထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ အားထုတ္ေတာ့ အားေတြတက္လာၿပီး သတိကပ္
လာပါ တယ္။
ကမၼ႒ာန္းအလုပ္မွာ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ မေနထိုင္ေတာ့ဘူး။
ခႏၶာကိုယ္မွာ
ပင္ပန္းမႈေတြလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းလာပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္
ၿငိမ္းခ်မ္းေတာ့
ကမၼ႒ာန္း အာရံုမွာလည္း တစ္ခုတည္းထားႏို္င္ၿပီေပါ့။
တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္
ရွိသြားၿပီေပါ့။

အဲဒီရဟန္းဟာ မိမိကိုယ္ကို ေရွ႕တန္းတင္ စဥ္းစားကာ ေအာက္က်ေနာက္က်
ျဖစ္ႏိုင္တာ ေတြကို ႏုတ္ဆက္လမ္းခြဲခဲ့ရင္ ထိပ္တန္းက် မ်က္ႏွာပန္းလွ လူရိုေသ၊
ရွင္ရိုေသ နတ္ေတြပါမက်န္ ဦးခိုက္ရန္ ထိုက္တန္တဲ့အလုပ္နဲ႕သာ မိတ္ေဆြရင္း
လုပ္ကာ
စင္ၾကယ္သူ သူေတာ္ ေကာင္းဘ၀ အထေျမာက္ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါတယ္။

နံပါတ္(၂)
ေလာကာဓိပေတယ် - လူတန္းစားမ်ိဳးရဲ႕ ေနထိုင္နည္းမွာ ေရွ႕ပိုင္းမွာေတာ့
အတၱာဓိပေတယ် လူတန္းစားလို ရည္ရြယ္ခ်က္က အတူတူပါ။ ထူးထူးျခားျခား
စဥ္းစားပံုက ေတာ့ ငါ့ရဲ႕ ႀကံစည္ခ်က္ေတြ ဟာ သူတစ္ပါးရဲ႕ ပစၥည္းကို မတရားရလိုမႈ၊
သူတစ္ပါးကိုသတ္ျဖတ္လိုမႈ၊ ညွင္းပန္းႏွိပ္စက္ ျပဳလိုမႈေတြ ႀကံစည္မိရင္ေတာင္မွ ေလာကမွာ
အစစ္အမွန္ သူတစ္ပါးရဲ႕ စိတ္ကို ေ၀းေ၀းနီးနီးသိျမင္ႏို္င္စြမ္းရွိၾက တဲ့ တန္ခိုးကၠုဒၶိပါဒ္နဲ႕
ျပည့္စံုတဲ့ရဟန္းပုဏၰား ၊ နတ္ျဗဟၼာ အမွန္တကယ္ရွိတယ္။

သူတို႕က ငါ့ရဲ႕စိတ္ ကိုသိျမင္ၾကတဲ့အခါ “ၾကည့္ၾကစမ္းေဟ့ အေျပာတျခား အလုပ္တျခား
(စည္း၀ါးမကိုက္လိုက္တာ)သဒၶါတရားနဲ႕ ရဟန္းေဘာင္ ၊သာသနာေဘာင္၀င္ေရာက္ၿပီး
ရဟန္းအလုပ္နဲ႔ အစပ္အဟတ္မတည့္တဲ့ အႀကံအစည္ေတြ အာရံုေတြနဲ႔ ေနထိုင္တယ္ေနာ္”
လို႕ကဲ့ရဲ႕မွာကို ေတြးမိကာ အဲဒီရဟန္းအဖို႕ ျပည္ အမတာ အေသအခ်ာေလွ်ာက္လွမ္းရန္
စိတ္ရည္သန္ၿပီး အျခားလူ၊ နတ္ျဗဟၼာေတြကို ေရွ႕တန္းတင္ စဥ္းစားကာ စင္ၾကယ္သူ
သူေတာ္ေကာင္းဘ၀အထေျမာက္ေအာင္ျမင္ခဲ့ပါတယ္။

နံပါတ္(၃)
ဓမၼာဓိပေတယ် - တရားေတာ္၊ ဓမၼဂုဏ္ေတာ္ေတြကို ေရွ႕တန္းတင္စဥ္းစားၿပီး
ဘ၀ကိုစင္ၾကယ္ စြာေနထုိင္နည္းနဲ႕ မိမိရဲ႕ လမ္းေၾကာင္းမွန္မမွန္ကိုဒီလိုစဥ္းစားခဲ့ပါတယ္။
ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ စဥ္းစားပံုေတြကေတာ့ ေရွ႕ႏွစ္မ်ိဳးလိုပါပဲ။

တရားဂုဏ္ေတာ္(၆) ပါးနဲ႕ ပတ္ သက္လို႕ စဥ္းစားတာပဲ ထူးပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ -
(၁) သြာကၡာေတာ ဘဂ၀တာ ဓေမၼာ - ျမတ္စြာဘုရားသည္ ပိဋကသံုးပံုႏွင့္တကြ
ေလာကုတၱ ရာတရား (၉) ပါးကို ေကာင္းစြာေဟာေတာ္မူအပ္ေပၿပီ။
(၂) သႏၵိ႒ိေကာ - အရိယာ ပုဂၢိဳလ္တို႕သည္ ကိုယ္တိုင္ျမင္ႏိုင္ပါေပတယ္။
(၃) အကာလိေကာ - မဂ္ေလးပါးသည္ တစ္ခုရၿပီးလွ်င္ ထိုမဂ္မအားေလ်ာ္စြာ
အက်ိဳးဖိုလ္ကို အၾကားမလပ္ရႏိုင္တယ္။ ေစာင့္ဆိုင္းရျခင္းမရွိေပ။
(၄) ဧဟိပႆိေကာ - ေလာကုတၱရာတရား ကိုးပါးသည္ စင္ၾကယ္ေကာင္း
ျမတ္ေသာေၾကာင့္
လာၿပီးၾကည့္စမ္းပါဟုဆိုရမည္ျဖစ္ေပတယ္။
(၅) ၾသပေနယ်ိေကာ - ေလာကုတၱရာတရားသည္ မိမိႏွလံုးသားထဲ ယူေဆာင္
ထည့္ထားရမည့္
တရားျဖစ္ေပတယ္။
(၆) ပစၥတၱံ ေ၀ဒိတေဗၺာ ၀ိညဴဟိ - ပညာရွိပုဂၢိဳလ္ေတြ စိတ္အသီးသီးမွာသာ
ခံစားနားလည္ႏို္င္ မွာျဖစ္တယ္။

ဒီလိုတရား ဂုဏ္ေတာ္ေတာါအေကာင္းအမြန္ရွိပါလွ်က္နဲ႔ေကာင္းစြာသြန္သင္ေဟာ
ေဖာ္ျပသထားတဲ့ သာသနာ့ေဘာင္အတြင္းမွာ ေနထို္င္တဲ့ ငါဟာ ကုသိုလ္
အလုပ္ေတြကို
ပ်င္းရိၿပီး ေကာင္းတဲ့ အလုပ္ေတြမွာ မလုပ္မိဘဲေနလို႕ကေတာ့
မသင့္ေတာ္ေပဘူးဟု
တရားေတာ္ေတြ ရဲ႕ အေပၚမွာ ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး စင္ၾကယ္သူ သူေတာ္ေကာင္းဘ၀ကို ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္။

ဒီေဆာင္းပါး တရားေတာ္ကို ဖတ္ရႈေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ရဟန္းသာမေဏမ်ားရဲ႕
ရည္၇ြယ္ခ်က္ႏွင့္ မိမိကုိယ္ကို စင္ၾကယ္သူျဖစ္ေနထိုင္လိုပါက ပညာႏွင့္
မပါတ္သက္ေသာ
အလုပ္လုပ္ မိေန လွ်င္ မိမိကိုယ္ကို ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး
အမွားမွ အမွန္သို႕ေရာက္ေအာင္၊
အျခားသူေတြရဲ႕ ကဲ့ရဲ႕ျပစ္တင္ သံကို
ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး အေကာင္းနယ္သို႕ေရာက္ေအာင္၊
ႀကိဳစားမွ ေအာင္ျမင္၏/-
ဟူေသာ ဓမၼကိုေရွ႕ တန္းတင္သံုးသပ္ၿပီး မိမိေအာင္ျမင္မႈကို
ရရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အျခားစီးပြားေရး၊ ဘာသာေရး ၊လူမႈေရး မည္သည့္ အလုပ္မဆို အထက္
ေဖာ္ျပပါနည္းနဲ႕
ျပင္ဆင္သံုးသပ္သြားမည္ ဆုိပါလွ်င္ မိမိတို႕ ရည္ရြယ္ခ်က္
အမွန္ကို အေျဖာင့္အတန္း ေလွ်ာက္လွမ္း
ႏိုိင္ေၾကာင္း သတိႏွင့္ပညာ
လက္တြဲလွ်က္ ႀကိဳးစားကာ စင္ၾကယ္သူဘ၀ေရာက္ရွိရန္

တုိက္တြန္းလုိက္ရပါေတာ့တယ္။

အရွင္ေတေဇာဘာသ (ျမင္းျခံ)
သုဒၶံ အတၱာနံ ပရိဟရ ႏၱဳ


2005 ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ အတြဲ(၆) အမွတ္(၉)
ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၆၇ ခုႏွစ္ ၊ ေတာ္သလင္းလ

ဒီေဆာင္းပါးပဲေပါ့။ ပထမဦးဆံုး အပၸမာဒ မဂၢဇင္း စထည့္ၾကည့္တာ။
စန္းထည့္ၾကည့္တာ။
ပထမဦးဆံုးထည့္ျပီး ပထမဦးဆံုးပါခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါး။
ပထမဦးဆံုး စာေရးဆရာ လို ့ဆိုျပီး
သူငယ္ခ်င္းသံဃာမ်ားအား
ေကာ္ဖီလွဴဒါန္းခြင့္ရခဲ့တဲ့ အသိမွတ္ျပဳခံခဲ့ရတဲ့ ေဆာင္းပါးေပါ့။

ခု မဖတ္ရေသးသူအတြက္ ျမန္မာျပည္က ညီမတစ္ေယာက္ရဲ ့
ကူညီမႈနဲ ့အီးေမးကတစ္ဆင့္
ေပးပို ့လိုက္လို ့ ထပ္ျပန္လည္
ေဖၚျပလိုက္တာပါ။


ျမတ္ေရာင္နီ
(၁၃၊၀၁၊၂၀၁၀)



No comments:

Post a Comment