မာဃ ပူဇာ
အပိုင္း( ခ)
အပိုင္း( ခ)
ေဖေဖၚ၀ါရီ ( ၂၈ ) တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ( ၁) ရက္ ေန ့မွာ မာဃ ပူဇာ ဆိုျပီး ပြဲေတာ္ အေသးစား က်င္းပ ခဲ့ပါတယ္ ဆိုတာကို အပိုင္း(က)မွာ ေရးခဲ့ပါတယ္။
ဘေလာ့ဂ္ေတြ ဟိုဖတ္ဒီဖတ္ ဖတ္ရင္း နဲ ့ ဒီေန ့ဟာ သီရိလကၤာ နိုင္ငံမွာ နဗန္ ေပါဟယာ ေဒးတဲ့။ အိႏၵိယ ဘေလာ့ဂ္ေတြကို ဖတ္ျပန္ေတာ့ ကုလားသၾကၤန္ဆိုပဲ။ ပံုေတြၾကည့္ရတာကေတာ့ ေဆးေရာင္ စံုမ်က္နွာေတြ ေရပတ္တာမဟုတ္ဘဲ ေဆးေတြနဲ ့ လိုက္သုတ္ၾကတာေပါ့။ ဟိုလီး ေဒးပါတဲ့။ Happy Holy ဆိုဘဲ။ ဒါက ကိုယ္နဲ ့ ရင္းနီးတဲ့ ဘေလာ့ေတြက ေျပာျပတာ။
(အစံုလင္ သိလုိပါ က သာမေဏေက်ာ္၊ ဓမၼဂဂၤါ ၊ မစၥတာပါရဂူ၊ ေမာ္ကြန္းသစ္ ၊ ကိုေနာ-ဘေလာ့ဂ္ မ်ားကို ၾကည့္ၾကပါ။)
ထိုင္းမွာေတာ့ မကၡပူဂ်ာ တဲ့။ ထိုင္းေတြက မပီကလား ပီကလား။ အဟဲ- ျမန္မာအေနနဲ ့ ၾကည့္ရင္ေပါ့။ သူတို ့အသံနဲ ့ သူတို ့ကေတာ့ ပီမွာပါ ။ မွန္မွာပါ။ ဒီမွာေတာ့ ပါဠိကို အမွန္တိုင္း ျဖစ္ေစ ခ်င္တာနဲ ့ မာဃ ပူဇာ ဆိုျပီး လူမ်ားနားလည္ေအာင္မာဃ ဆိုတာ လရဲ ့ အမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတာ ရယ္ သံဃ နဲ ့ ဆိုင္တဲ ့စပ္မိ စပ္ အေၾကာင္းေတြကို ေန ့လည္ ၁ နာရီမွာ ကိုယ္က ေဟာခဲ့ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုး အေနနဲ ့ နေမာ တႆ သံုးၾကိမ္ ရြတ္ျပီး ကိုယ္ေျပာမည့္ အေၾကာင္းရာ မေျပာခင္ စတင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ နိဗၺာန္ ေရာက္ေၾကာင္း တရားေတာ့ တိုက္ရိုက္ၾကီး ဟုတ္မယ္ မထင္ဘူး။ သိသင့္ သိထို္က္တာေတြကို ေျပာျပတာ။ ေျပာျပတာကေတာ့ ဘုရားေဟာက်မ္း ဂန္ထဲကပါ။ ဆိုလိုတာက ရုပ္နာမ္ေတြ လကၡဏာေရး သံုးပါးဆိုတာမ်ိဳး ေျပာတာက ခပ္နဲနဲပါးပါးေလး ပါတာေလ။ ဓမၼ ဗဟုသုတ ျဖစ္ေစခ်င္လို ့ပါပဲ။
ဒီကလူ အေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း ဗုဒၶဘာသာနဲ ့ ပါတ္သက္လာလ်င္ တရား အေၾကာင္းရာသာ ဖတ္ဖူးခ်င္ဖတ္ဖူးၾကလိမ့္မယ္။ တကယ္ အေျခခံၾကတဲ့ အေသးစိပ္ေတြကိုေတာ့ ကိုယ္နဲ ့အတူ ျမန္မာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားသိသလို။ ဒါ့ထက္ေျပာရရင္ေတာ့ ျမန္မာကိုရင္ေလးမ်ား သိသလို သိၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မသိၾကေသးတာမ်ားပါတယ္- လို ့ ယူဆမိပါတယ္။
ကိုယ္ေျပာတာလည္း ျမန္မာ သံဃာေတာ္မ်ား အဖို ့ မထူးဆန္းတဲ့ အေၾကာင္းေတြ လို ့နားလည္ ပါတယ္။ ခု ေရးျပတာကလည္း တစ္ခ်ိဳ ့ စာဖတ္ ပရိသတ္မ်ား လူပရိသတ္ပါေနတယ္။ အဲဒီ အထဲမွာ ဒီကလူေတြ လို ျဖစ္ေနမွာ စိုးတာရယ္ ၊ ကိုယ္ အေတြ ့ၾကံဳ ေျပာျပခ်င္တာရယ္ေၾကာင့္ စာတစ္တန္ ေပတစ္တန္ သိေစလိုက္တာပါ။ ေရးျပလိုက္တာေပ့ါ။
နေမာ တႆကို လူမ်ား နွင့္ အတူ သံုးၾကိမ္ ရြတ္ျပီးေတာ့။ ဒီေန ့ အဓိက ေျပာမွာ က သံဃာ နဲ့ ဆိုင္ရာကို ေျပာမယ္ ဆိုတာကို စကားပလႅင္ အေနနဲ ့ စျပီး ေျပာလိုက္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့မွ ဒီေန ့ ပါဠိ လို လ- အားျဖင့္ မာဃ မာသ ပါ။ အဲဒီ လ ကို အစြဲ ျပဳျပီး ၾသ၀ါဒ ပါတိေမာကၡေဒး ၊ မာဃ ပူဇာ ဆိုျပီး က်င္းပတာပါ။
သံဃ ဆိုတာ community ပါ၊ အေပါင္း ၊ စုေပါင္းထားတာကို သံဃ လုိ ့ ေခၚပါတယ္။
ဘိကၡဳ သံဃ ဆိုရင္ ရဟန္းအေပါင္း ၊ ရဟန္း အမ်ားေပါ့။ အဲ - သကုဏ သံဃ ဆုိရင္ ငွက္အေပါင္း ငွက္အုပ္။ တိရစၦာန သံဃ ဆုိရင္ တိရစၦာန္ အေပါင္း ဆိုတာ ကို ရွင္းလင္း ေျပာျပခဲ့တယ္။
အဲလိုေလး ေျပာလိုက္တာနဲ ့ သူတို ့ က ေမးခြန္းေလး တက္လာတယ္ဗ်။ သူတို ့က လည္း သူတို့ ကိုယ္ကို ဥပါသက ဥပါသိကာ ဆိုတာကို သိထားတာကိုး။ ဒီလိုဆိုရင္တဲ့ ဥပါသက သံဃ ၊ ဥပါသိကာ သံဃ လို ့ ေျပာရင္ ရမလားတဲ့။
အင္း ...ရပါတယ္။ တိရစၦာန သံဃ၊ သကုဏ သံဃလို ့ ေတာင္ ေျပာလို ့ရေသးတာ။ ဒါေပမယ့္ ပါဠိမွာ ေတာ့ သိပ္မေတြ ့ရဘူးလို ့ ေျပာလိုက္တယ္။ သံဃ ဆိုတာ Group ပါဘဲဗ်ာ။ ထပ္ ေျပာလိုက္ေသးတယ္ ။ ဥပါသက သံဃ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဥပါသိကာ သံဃျဖစ္ျဖစ္ ေျပာရင္လည္း ေျပာပါ။ မမွား ပါဘူးေပါ့။
အဲဒါပဲဗ်ာ။ သူတို ့ကို ကိုယ္က any question လို ့ ေတာင္ မေမးရေသးဘူး ၊ ရွင္းျပတုန္းေလး ရွိေသး။ ေမးပါေလေရာ။ ခက္တဲ့ ေမးခြန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ ကိုရင္ေလးမ်ားေတာင္ ျမန္မာ လို ေမးရင္ေတာ့ ေျဖတတ္ၾကမည့္ ေမးခြန္းပါ။ language နဲ ့ နိုင္ငံျခားသားၾကီး ဆိုတဲ့ အေတြး၀င္ တာနဲ ့ က်က္ျပီးသား စာ ေပ်ာက္ခ်င္ ေပ်ာက္သြားမွာပါ။
ဘိကၡဳ သံဃ လို ့ ဆုိေပမယ့္ ရဟန္းကို ရည္ညြန္းတဲ့ အျခား အသံုးႏႈန္းလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဘိကၡဳ ၊ သမဏ ၊ ပဗၺဇၨာ ၊ ျဗာဟၼဏ စတာေတြေပါ့။
ဘိကၡဳ ဆိုတာကေတာ့ - ဘိကၡတိ ယာစတီတိ ဘိကၡဳ- တဲ့။( ေလးစားမႈ အထင္ၾကီးမႈ ၊ လူရိုေသ ရွင္ရိုေသ ရွိေအာင္ ပါဠိက ရြတ္ျပရေသး။ ေအာ္-ျမန္မာျပည္ ဒူးပြန္း တေတာင္ပြန္း၊ ပြန္းပြန္းပဲ့ပဲ့ ၾကိဳးစား သင္ထားခဲ့တဲ့ ပညာ ။ ဒီေနရာမ်ိဳး သံုးရမွာေပါ့ေလ။)
ျပီးမွ ရွင္းျပခဲ့တာ။ ေတာင္းတတ္လို ့ ရဟန္းတဲ့။ အရိယာ နည္းအားျဖင့္ ေတာင္းတာေပါ့။ (ပါးစပ္) ႏႈတ္ကလည္း ေပးပါလို ့ မေျပာ၊ မေျပာေကာင္း။ ႏႈတ္နဲ ့ ေတာင္းက ၀ိနည္းနဲ ့မညီ။ ေျပာဖို့ ပင့္ဖိတ္ထားရင္ တမ်ိဳးေပါ့။ ရပ္ျခင္းမွ် ရပ္ျပီး အစာရွာ ေတာင္းတာ၊ လိုအပ္ရာရာေတာင္းတာ ေပါ့။
အဲလို ဒဲ့ေျပာမွ ရွင္းေတာ့တာ။ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳးေတြက ေကြ ့ပတ္ေျပာေနရင္ အခ်ိန္ကုန္ ကိုယ္ပဲ ပင္ပန္းပါမယ္။ ေျပာလိုရာ ဒီလို ေျပာလိုက္ျခင္းသာ သူတို ့ နားနဲ ့ အံ၀င္ခြင္ၾကျဖစ္တယ္ ဆိုတာ အေတြ ့ၾကံဳက စကားေျပာ သြားတယ္။
ေနာက္တစ္မ်ိဳးကိုလည္း ရွင္းျပရေသးတယ္။ မေျပာရင္လည္း မျပည့္စံု သာမက ရဟန္းဆိုတာ ေတာင္းလို ့ရဟန္းတဲ့ ဘဲ ျဖစ္သြားမယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက – သံသာေရ ဘယံ ဣကၡတီတိ ဘိကၡဳ။ သံသရာ ကို အႏၱရာယ္ေကာင္ အျဖစ္ ျမင္ေအာင္ ရႈတတ္ၾက၊ ရႈေနၾကလို ့ ဘိကၡဳ ေခၚေၾကာင္းကို လည္း ထပ္ျပီး ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ေတာ့ မွ ပိုျပီး သူတို ့လည္း လင္းသြားၾကတာေပါ့။
အဲဒီေနာက္ ပါရာဇိက ပါဠိေတာ္လာ ဘိကၡဳ အဖြင့္ထဲကေနျပီး သံုးမ်ိဳးကုိသာ ရွင္းျပခဲ့တယ္။ (၁)ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရွိစဥ္က ရဟန္းေတာ္ မျဖစ္ေသးတဲ့ ဒကာမ်ား၊ တရား ေတာ္ ကို သေဘာေပါက္ျပီးလ်င္ သူတို ့ ဆႏၵအေလ်ာက္ ရဟန္းျပဳခြင့္ေတာင္းလာတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရား က ဧဟိ ဘိကၡဳ -ရဟန္း လာေလာ့ ဆိုလိုက္ရံုနဲ ့ ဒကာ အသြင္ေပ်ာက္ ျပီး ၀ါေတာ္ (၆၀)ရ ရဟန္း အသြင္ ရင့္က်က္တဲ့ အမူရာနဲ ့ ရဟန္း အျဖစ္ ေရာက္ရွိသြားတယ္။
အဲ သူတို ့ ကိုေတာ့ အဲဒီလိုခ်ည္း ၀ါေတာ္ (၆၀) မေထရ္ပမာ မေျပာခဲ့ဘူး။ ဘုရားက ဧဟိ ဘိကၡဳ-
Come monk ! ေလာက္ပဲ ေျပာလိုက္တာနဲ့ ရဟန္းျဖစ္ ခြင့္ရွိတယ္။ ျဖစ္သြားတယ္လို ့ ေျပာလိုက္တာ ပါ။ ၀ါေတာ္ (၆၀) ေတြသာ ထည့္ေျပာလိုက္ရင္ ပို ရႈပ္မကုန္စိုးလို ့ပါ။ ဒါက အ႒ကထာ အဖြင့္က်မ္းက ေျပာတဲ့စကားပါ။ ဧဟိ ဘိကၡဳ ဆိုတာလည္း ပရိကၡရာ လွဴဖူးမွ ျမတ္စြာဘုရားက အဲလို ေခၚေၾကာင္း ဖတ္ဖူးမွတ္ဖူးပါတယ္။
တရားနာပရိသတ္ေတြ မ်ားျပီး အသိတရား ေပါက္သူေတြ ျဖစ္သြားၾကတဲ့ အခါ ဧထ ဘိကၡေ၀ါ- လို ့ ဘုရားရွင္က ေခၚတာနဲ ့ ရဟန္းျဖစ္သြားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူအမ်ားမို လို ့ ဧထ ဘိကၡေ၀ါ- ဘိကၡဳ တို ့ လာၾကကုန္ေလာ -ဆိုတာနဲ ့ အားလံုး ရဟန္း ျဖစ္သြားၾကေၾကာင္း လုံးေစ့ ပတ္ေစ့ ရွင္းျပခဲ့ ရပါ တယ္။
အဲဒီေနာက္ (၂) သရဏဂုဏ္ သံုးပါး ျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ ။ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ။ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ- ဆိုရံုေလးနဲ ့ လည္း သာသနာ ေပၚဦးစမွာ ရဟန္း ျဖစ္နိုင္တယ္ ။ ျဖစ္တာေတြ ရွိခဲ့တာကို ေျပာျပခဲ့တယ္။
(၃)ဉတၱိ စတုတၳ ကမၼ နဲ ့ ရဟန္းျဖစ္ရတဲ့ ရဟန္း အေၾကာင္းကိုလည္း ဆက္လက္ရွင္းျပခဲ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ ခုေခတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရဟန္းျဖစ္ေနၾကတဲ့ ေဖၚျမဴလာပါ။ အဲဒါနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ေတာ္ေတာ္ေလး သိသင့္သိထိုက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြကို ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။ ဥပသမၸဒါ ၀ိဓိ - ၀ိနည္း မဟာ၀ါ ပါဠိ အတိုင္းလိုအပ္တာေလးေတြ ေျပာျဖစ္ခဲ့တာပါ။
ဘေလာ့ဂ္ေတြ ဟိုဖတ္ဒီဖတ္ ဖတ္ရင္း နဲ ့ ဒီေန ့ဟာ သီရိလကၤာ နိုင္ငံမွာ နဗန္ ေပါဟယာ ေဒးတဲ့။ အိႏၵိယ ဘေလာ့ဂ္ေတြကို ဖတ္ျပန္ေတာ့ ကုလားသၾကၤန္ဆိုပဲ။ ပံုေတြၾကည့္ရတာကေတာ့ ေဆးေရာင္ စံုမ်က္နွာေတြ ေရပတ္တာမဟုတ္ဘဲ ေဆးေတြနဲ ့ လိုက္သုတ္ၾကတာေပါ့။ ဟိုလီး ေဒးပါတဲ့။ Happy Holy ဆိုဘဲ။ ဒါက ကိုယ္နဲ ့ ရင္းနီးတဲ့ ဘေလာ့ေတြက ေျပာျပတာ။
(အစံုလင္ သိလုိပါ က သာမေဏေက်ာ္၊ ဓမၼဂဂၤါ ၊ မစၥတာပါရဂူ၊ ေမာ္ကြန္းသစ္ ၊ ကိုေနာ-ဘေလာ့ဂ္ မ်ားကို ၾကည့္ၾကပါ။)
ထိုင္းမွာေတာ့ မကၡပူဂ်ာ တဲ့။ ထိုင္းေတြက မပီကလား ပီကလား။ အဟဲ- ျမန္မာအေနနဲ ့ ၾကည့္ရင္ေပါ့။ သူတို ့အသံနဲ ့ သူတို ့ကေတာ့ ပီမွာပါ ။ မွန္မွာပါ။ ဒီမွာေတာ့ ပါဠိကို အမွန္တိုင္း ျဖစ္ေစ ခ်င္တာနဲ ့ မာဃ ပူဇာ ဆိုျပီး လူမ်ားနားလည္ေအာင္မာဃ ဆိုတာ လရဲ ့ အမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုတာ ရယ္ သံဃ နဲ ့ ဆိုင္တဲ ့စပ္မိ စပ္ အေၾကာင္းေတြကို ေန ့လည္ ၁ နာရီမွာ ကိုယ္က ေဟာခဲ့ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုး အေနနဲ ့ နေမာ တႆ သံုးၾကိမ္ ရြတ္ျပီး ကိုယ္ေျပာမည့္ အေၾကာင္းရာ မေျပာခင္ စတင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ နိဗၺာန္ ေရာက္ေၾကာင္း တရားေတာ့ တိုက္ရိုက္ၾကီး ဟုတ္မယ္ မထင္ဘူး။ သိသင့္ သိထို္က္တာေတြကို ေျပာျပတာ။ ေျပာျပတာကေတာ့ ဘုရားေဟာက်မ္း ဂန္ထဲကပါ။ ဆိုလိုတာက ရုပ္နာမ္ေတြ လကၡဏာေရး သံုးပါးဆိုတာမ်ိဳး ေျပာတာက ခပ္နဲနဲပါးပါးေလး ပါတာေလ။ ဓမၼ ဗဟုသုတ ျဖစ္ေစခ်င္လို ့ပါပဲ။
ဒီကလူ အေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း ဗုဒၶဘာသာနဲ ့ ပါတ္သက္လာလ်င္ တရား အေၾကာင္းရာသာ ဖတ္ဖူးခ်င္ဖတ္ဖူးၾကလိမ့္မယ္။ တကယ္ အေျခခံၾကတဲ့ အေသးစိပ္ေတြကိုေတာ့ ကိုယ္နဲ ့အတူ ျမန္မာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားသိသလို။ ဒါ့ထက္ေျပာရရင္ေတာ့ ျမန္မာကိုရင္ေလးမ်ား သိသလို သိၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မသိၾကေသးတာမ်ားပါတယ္- လို ့ ယူဆမိပါတယ္။
ကိုယ္ေျပာတာလည္း ျမန္မာ သံဃာေတာ္မ်ား အဖို ့ မထူးဆန္းတဲ့ အေၾကာင္းေတြ လို ့နားလည္ ပါတယ္။ ခု ေရးျပတာကလည္း တစ္ခ်ိဳ ့ စာဖတ္ ပရိသတ္မ်ား လူပရိသတ္ပါေနတယ္။ အဲဒီ အထဲမွာ ဒီကလူေတြ လို ျဖစ္ေနမွာ စိုးတာရယ္ ၊ ကိုယ္ အေတြ ့ၾကံဳ ေျပာျပခ်င္တာရယ္ေၾကာင့္ စာတစ္တန္ ေပတစ္တန္ သိေစလိုက္တာပါ။ ေရးျပလိုက္တာေပ့ါ။
နေမာ တႆကို လူမ်ား နွင့္ အတူ သံုးၾကိမ္ ရြတ္ျပီးေတာ့။ ဒီေန ့ အဓိက ေျပာမွာ က သံဃာ နဲ့ ဆိုင္ရာကို ေျပာမယ္ ဆိုတာကို စကားပလႅင္ အေနနဲ ့ စျပီး ေျပာလိုက္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့မွ ဒီေန ့ ပါဠိ လို လ- အားျဖင့္ မာဃ မာသ ပါ။ အဲဒီ လ ကို အစြဲ ျပဳျပီး ၾသ၀ါဒ ပါတိေမာကၡေဒး ၊ မာဃ ပူဇာ ဆိုျပီး က်င္းပတာပါ။
သံဃ ဆိုတာ community ပါ၊ အေပါင္း ၊ စုေပါင္းထားတာကို သံဃ လုိ ့ ေခၚပါတယ္။
ဘိကၡဳ သံဃ ဆိုရင္ ရဟန္းအေပါင္း ၊ ရဟန္း အမ်ားေပါ့။ အဲ - သကုဏ သံဃ ဆုိရင္ ငွက္အေပါင္း ငွက္အုပ္။ တိရစၦာန သံဃ ဆုိရင္ တိရစၦာန္ အေပါင္း ဆိုတာ ကို ရွင္းလင္း ေျပာျပခဲ့တယ္။
အဲလိုေလး ေျပာလိုက္တာနဲ ့ သူတို ့ က ေမးခြန္းေလး တက္လာတယ္ဗ်။ သူတို ့က လည္း သူတို့ ကိုယ္ကို ဥပါသက ဥပါသိကာ ဆိုတာကို သိထားတာကိုး။ ဒီလိုဆိုရင္တဲ့ ဥပါသက သံဃ ၊ ဥပါသိကာ သံဃ လို ့ ေျပာရင္ ရမလားတဲ့။
အင္း ...ရပါတယ္။ တိရစၦာန သံဃ၊ သကုဏ သံဃလို ့ ေတာင္ ေျပာလို ့ရေသးတာ။ ဒါေပမယ့္ ပါဠိမွာ ေတာ့ သိပ္မေတြ ့ရဘူးလို ့ ေျပာလိုက္တယ္။ သံဃ ဆိုတာ Group ပါဘဲဗ်ာ။ ထပ္ ေျပာလိုက္ေသးတယ္ ။ ဥပါသက သံဃ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဥပါသိကာ သံဃျဖစ္ျဖစ္ ေျပာရင္လည္း ေျပာပါ။ မမွား ပါဘူးေပါ့။
အဲဒါပဲဗ်ာ။ သူတို ့ကို ကိုယ္က any question လို ့ ေတာင္ မေမးရေသးဘူး ၊ ရွင္းျပတုန္းေလး ရွိေသး။ ေမးပါေလေရာ။ ခက္တဲ့ ေမးခြန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာ ကိုရင္ေလးမ်ားေတာင္ ျမန္မာ လို ေမးရင္ေတာ့ ေျဖတတ္ၾကမည့္ ေမးခြန္းပါ။ language နဲ ့ နိုင္ငံျခားသားၾကီး ဆိုတဲ့ အေတြး၀င္ တာနဲ ့ က်က္ျပီးသား စာ ေပ်ာက္ခ်င္ ေပ်ာက္သြားမွာပါ။
ဘိကၡဳ သံဃ လို ့ ဆုိေပမယ့္ ရဟန္းကို ရည္ညြန္းတဲ့ အျခား အသံုးႏႈန္းလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဘိကၡဳ ၊ သမဏ ၊ ပဗၺဇၨာ ၊ ျဗာဟၼဏ စတာေတြေပါ့။
ဘိကၡဳ ဆိုတာကေတာ့ - ဘိကၡတိ ယာစတီတိ ဘိကၡဳ- တဲ့။( ေလးစားမႈ အထင္ၾကီးမႈ ၊ လူရိုေသ ရွင္ရိုေသ ရွိေအာင္ ပါဠိက ရြတ္ျပရေသး။ ေအာ္-ျမန္မာျပည္ ဒူးပြန္း တေတာင္ပြန္း၊ ပြန္းပြန္းပဲ့ပဲ့ ၾကိဳးစား သင္ထားခဲ့တဲ့ ပညာ ။ ဒီေနရာမ်ိဳး သံုးရမွာေပါ့ေလ။)
ျပီးမွ ရွင္းျပခဲ့တာ။ ေတာင္းတတ္လို ့ ရဟန္းတဲ့။ အရိယာ နည္းအားျဖင့္ ေတာင္းတာေပါ့။ (ပါးစပ္) ႏႈတ္ကလည္း ေပးပါလို ့ မေျပာ၊ မေျပာေကာင္း။ ႏႈတ္နဲ ့ ေတာင္းက ၀ိနည္းနဲ ့မညီ။ ေျပာဖို့ ပင့္ဖိတ္ထားရင္ တမ်ိဳးေပါ့။ ရပ္ျခင္းမွ် ရပ္ျပီး အစာရွာ ေတာင္းတာ၊ လိုအပ္ရာရာေတာင္းတာ ေပါ့။
အဲလို ဒဲ့ေျပာမွ ရွင္းေတာ့တာ။ ဂ်ာမန္လူမ်ိဳးေတြက ေကြ ့ပတ္ေျပာေနရင္ အခ်ိန္ကုန္ ကိုယ္ပဲ ပင္ပန္းပါမယ္။ ေျပာလိုရာ ဒီလို ေျပာလိုက္ျခင္းသာ သူတို ့ နားနဲ ့ အံ၀င္ခြင္ၾကျဖစ္တယ္ ဆိုတာ အေတြ ့ၾကံဳက စကားေျပာ သြားတယ္။
ေနာက္တစ္မ်ိဳးကိုလည္း ရွင္းျပရေသးတယ္။ မေျပာရင္လည္း မျပည့္စံု သာမက ရဟန္းဆိုတာ ေတာင္းလို ့ရဟန္းတဲ့ ဘဲ ျဖစ္သြားမယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးက – သံသာေရ ဘယံ ဣကၡတီတိ ဘိကၡဳ။ သံသရာ ကို အႏၱရာယ္ေကာင္ အျဖစ္ ျမင္ေအာင္ ရႈတတ္ၾက၊ ရႈေနၾကလို ့ ဘိကၡဳ ေခၚေၾကာင္းကို လည္း ထပ္ျပီး ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ေတာ့ မွ ပိုျပီး သူတို ့လည္း လင္းသြားၾကတာေပါ့။
အဲဒီေနာက္ ပါရာဇိက ပါဠိေတာ္လာ ဘိကၡဳ အဖြင့္ထဲကေနျပီး သံုးမ်ိဳးကုိသာ ရွင္းျပခဲ့တယ္။ (၁)ျမတ္စြာဘုရား သက္ေတာ္ ထင္ရွား ရွိစဥ္က ရဟန္းေတာ္ မျဖစ္ေသးတဲ့ ဒကာမ်ား၊ တရား ေတာ္ ကို သေဘာေပါက္ျပီးလ်င္ သူတို ့ ဆႏၵအေလ်ာက္ ရဟန္းျပဳခြင့္ေတာင္းလာတဲ့အခါ ျမတ္စြာဘုရား က ဧဟိ ဘိကၡဳ -ရဟန္း လာေလာ့ ဆိုလိုက္ရံုနဲ ့ ဒကာ အသြင္ေပ်ာက္ ျပီး ၀ါေတာ္ (၆၀)ရ ရဟန္း အသြင္ ရင့္က်က္တဲ့ အမူရာနဲ ့ ရဟန္း အျဖစ္ ေရာက္ရွိသြားတယ္။
အဲ သူတို ့ ကိုေတာ့ အဲဒီလိုခ်ည္း ၀ါေတာ္ (၆၀) မေထရ္ပမာ မေျပာခဲ့ဘူး။ ဘုရားက ဧဟိ ဘိကၡဳ-
Come monk ! ေလာက္ပဲ ေျပာလိုက္တာနဲ့ ရဟန္းျဖစ္ ခြင့္ရွိတယ္။ ျဖစ္သြားတယ္လို ့ ေျပာလိုက္တာ ပါ။ ၀ါေတာ္ (၆၀) ေတြသာ ထည့္ေျပာလိုက္ရင္ ပို ရႈပ္မကုန္စိုးလို ့ပါ။ ဒါက အ႒ကထာ အဖြင့္က်မ္းက ေျပာတဲ့စကားပါ။ ဧဟိ ဘိကၡဳ ဆိုတာလည္း ပရိကၡရာ လွဴဖူးမွ ျမတ္စြာဘုရားက အဲလို ေခၚေၾကာင္း ဖတ္ဖူးမွတ္ဖူးပါတယ္။
တရားနာပရိသတ္ေတြ မ်ားျပီး အသိတရား ေပါက္သူေတြ ျဖစ္သြားၾကတဲ့ အခါ ဧထ ဘိကၡေ၀ါ- လို ့ ဘုရားရွင္က ေခၚတာနဲ ့ ရဟန္းျဖစ္သြားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူအမ်ားမို လို ့ ဧထ ဘိကၡေ၀ါ- ဘိကၡဳ တို ့ လာၾကကုန္ေလာ -ဆိုတာနဲ ့ အားလံုး ရဟန္း ျဖစ္သြားၾကေၾကာင္း လုံးေစ့ ပတ္ေစ့ ရွင္းျပခဲ့ ရပါ တယ္။
အဲဒီေနာက္ (၂) သရဏဂုဏ္ သံုးပါး ျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ ။ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ။ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ- ဆိုရံုေလးနဲ ့ လည္း သာသနာ ေပၚဦးစမွာ ရဟန္း ျဖစ္နိုင္တယ္ ။ ျဖစ္တာေတြ ရွိခဲ့တာကို ေျပာျပခဲ့တယ္။
(၃)ဉတၱိ စတုတၳ ကမၼ နဲ ့ ရဟန္းျဖစ္ရတဲ့ ရဟန္း အေၾကာင္းကိုလည္း ဆက္လက္ရွင္းျပခဲ့တယ္။ အဲဒါကေတာ့ ခုေခတ္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရဟန္းျဖစ္ေနၾကတဲ့ ေဖၚျမဴလာပါ။ အဲဒါနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ေတာ္ေတာ္ေလး သိသင့္သိထိုက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြကို ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။ ဥပသမၸဒါ ၀ိဓိ - ၀ိနည္း မဟာ၀ါ ပါဠိ အတိုင္းလိုအပ္တာေလးေတြ ေျပာျဖစ္ခဲ့တာပါ။
ကဲ မ်ားသြားလိမ့္မယ္ ။ အပိုင္း (ဂ ) ဆက္ေရးမယ္ေနာ္။
ေစာင့္ေမွ်ာ္ ရႈစား၊ အားေပး ဖတ္ရႈၾကေလကုန္
ေစာင့္ေမွ်ာ္ ရႈစား၊ အားေပး ဖတ္ရႈၾကေလကုန္
ျမတ္ေရာင္နီ
(၀၂၊၀၃၊၂၀၁၀)
(၀၂၊၀၃၊၂၀၁၀)
တစ္ခါတစ္ရံမွာ သဘာ၀က်ေအာင္ ရွင္းျပလြန္းရင္လည္း စာအုပ္ၾကီးေတြထမ္းလာတဲ့လူေတြနဲ႕တုိးတတ္သေပါ့ေလ။
ReplyDeleteေ၀ဘန္ပိုင္းျခားေရး၀ါဒီမ်ားပင္လွ်င္ စာအုပ္ကိုေတာ့ အထိအပါးမခံတတ္ၾကဘူးမဟုတ္လား။
ကာလာမသုတ္ကိုေတာ့ ကိုးကားဖို႕ေလာက္ပဲ အသံုးျပဳၾကျပန္ေသးရဲ႕။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္
နားလည္သြားေအာင္ရွင္းျပလိုက္တဲ့တရားေဟာဆရာၾကီးကို ဦးညြတ္လိုက္ပါ၏။
ပါဠိစာလံုးမ်ားျဖင့္ ခ်ီးမြမ္းလိုေသာ္လည္း
ပါဠိရိုက္ရန္အဆင္မေျပသျဖင့္ ဤမွ်သာ။
သာဓု(သံုးၾကိမ္)
ယာ ဂုတ္( သုံးၾကိမ္)
ယာ